2018 dag 23 woensdag 16 mei

16 mei 2018 - Larressingle, Frankrijk

Toen we vanmorgen om 8.00 uur vertrokken was het gelukkig droog. Wel bewolkt en fris maar in ieder geval geen regen. Maar de modder was nog lang niet verdwenen dus daar hebben we vandaag weer het nodige van gehad. Op een gegeven moment stonden we boven op een heuvel en keken uit op een pad dat eerst naar beneden ging en heel veel verderop weer naar boven ging. Op het einde van het pad zagen we een fel gekleurde rugzak lopen. Toen we halverwege de helling naar boven liepen, rende ons een hond voorbij. Het leek een beetje op een bordercollie maar het was er een afgeleide van. Waarschijnlijk  hoorde de hond thuis bij een van de huizen die we zojuist gepasseerd waren. De hond rende voor ons uit en toen we boven op de helling waren hoorden we de persoon die bij die rugzak hoorde, die we zojuist gezien hadden, tegen de hond gillen. Het was een jong meisje en die was bang voor honden. De hond liet zich niet terugsturen en is zeker 10 km met ons meegelopen, soms hard vooruit hollend, en dan weer terugkomend. Na enkele kilometers heeft Hay de gîte gebeld die we in het begin gepasseerd waren en jawel hoor, zij waren die hond kwijt.  Maar de eigenaar had geen auto vandaag om de hond op te halen! “Laat de hond maar achter in de gîte waar je naartoe gaat”, was het antwoord. Maar langzamerhand naderden wij de grote stad Condom en daar kun je met die hond niks doen, zeker niet zonder riem. Even later passeerden wij een soort proefboerderij  en daar vroeg Hay of we de hond daar konden achter laten. Dat was geen probleem en wat schetst onze verbazing: dit was al de tweede keer dat diezelfde hond door wandelaars hier werd ingeleverd. Toeval of niet? Vervolgens zijn we dwars door de stad Condom gewandeld en zijn omstreeks twee uur  in de gîte aangekomen. We zitten nu op de veranda in het zonnetje. In de wei voor onze gîte (een oude verbouwde schuur) staat een pony en een ezel met een jonkie. Ze kunnen zo de veranda oplopen en bij je komen. Mooi landelijk.  Vanavond eten we op de boerderij met drie personen want een paar uurtjes geleden heeft zich nog een derde pelgrim gemeld. Een wat oudere vrouw die we de laatste dagen regelmatig tegengekomen zijn.  Inmiddels is het onbewolkt en de temperatuur is aangenaam. We denken dat het morgen een mooie dag gaat worden. Moet ook wel want we hebben 30 km voor de boeg.

1. Elma en Lei:
    16 mei 2018
    Dat is een mooi verhaal. Fijn dat het weer, weer beter wordt. Wij zeiden toch al na regen komt zonneschijn. Horen niks meer over je kiespijn. Over?