2018 dag 31 donderdag 24 mei

24 mei 2018 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Vanmorgen begon het tegen negen uur te regelen. Niet al teveel, gewoon een beetje regen. En tegen 11 uur stopte het met regenen, begonnen de wolken open te trekken en een half uurtje later hadden we een stralend zonnetje. De eigenaresse van de gîte van gisteren vertelde  aan iedereen hoe je een afkorting kon nemen maar dan miste je wel een geweldig uitzicht. Tenzij dat het regent want dan had je niks te zien. Wij stonden net op het punt om die afkorting te nemen toen de regen stopte en de zon doorbrak. Dus hebben we de afkorting niet genomen en zijn we de berg op getrokken van 100 m hoogte naar 300 m.  Ik moet zeggen: het was de moeite waard. Geweldig uitzicht. Zie ook een paar foto’s. Tegen twee uur in de middag kwamen we aan in de gîte in Ostabat-Asme.  Helaas krijgen we hier niks te bikken en morgen ook geen ontbijt. Maar in het dorp zelf is een herberg en daar hebben we zojuist gegeten. Voor 12,50 euro per persoon een drie gangen diner en onbeperkt wijn. Ook kunnen we daar morgen een ontbijt vangen en nog wat sandwiches meenemen voor onderweg dus ook de laatste dag is,  wat eten betreft, geregeld. Morgenvroeg op tijd vertrekken zodat we wat meer tijd over hebben om in Jean Pied Le Port te kijken. Want het is maar 22 km dus tegen een uur of één zullen we er wel zijn. Inmiddels is het hier gaat regenen maar volgens de weersvoorspellingen zal het morgen wel weer droog blijven. Hier in Ostabat komen drie routes bij elkaar: een die uit Bordeaux komt, een die uit het noorden komt (Parijs?), en die van ons. Maar ik zie niemand. Wij vragen ons af waar die pelgrims allemaal zijn. Misschien dat het morgen  op de laatste route erg druk zal zijn; dan weten ze waar ze allemaal zijn. Nog even een sigaar en dan wordt het tijd om te gaan slapen.

1. Marlies:
    24 mei 2018
    Hallo Hay en Loek, fijne voorlopige laatste wandeldag naar Saint Jean Pied de Port. Is een leuk plaatsje, waar je goed kunt eten.
    En een goede reis terug naar Nederland gewenst.