7 mei 2022. Van Goimil naar Santiago de Compostela. 32 km.

7 mei 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Yes! We zijn er. Tegen drie uur vanmiddag bereikten we de poorten van Compostela. Nou ja de poorten: het was een verkeersbord. Zie de foto. Daarna was het nog zeker een half uur lopen naar de kathedraal. Maar laten we vooraan beginnen. Vanmorgen om 6:00 uur opgestaan en een prima ontbijt genuttigd. Om 7:00 uur was het licht en vertrokken we. We hadden verwacht dat we weer veel asfalt onder onze voeten zouden krijgen maar dat viel reuze mee. De eerste 10 km ging door prachtige natuur en bos en wandelwegen. De tweede 10 km gingen langs een grote verkeersweg maar daar lag gelukkig in wandelpad langs waar we mooi over konden lopen En daarna kwamen we aan op de Camino de Frances. Ik had gedacht dat we daar een brede weg aantroffen met hordes pelgrims die over een lange weg de laatste 10 km naar Santiago gingen wandelen. Niets was minder waar: voor ons liepen een paar rugzaktoeristen en achter ons kwamen inderdaad vier echte pelgrims. Ook deze laatste 10 km gingen over mooie weggetjes en mooie natuur totdat we eindelijk in de buitenwijken Santiago bereikten. Al met al een prachtige wandeling vandaag.

Zoals gezegd: na een half uurtje door de stad baggeren stonden we voor de kathedraal. Op het grote plein voor de kathedraal stonden een kleine 100 mensen dus de drukte viel wel mee. Na wat foto’s genomen te hebben liepen we naar het registratiebureau want we wilden een Compostela hebben. Dat hadden de Spanjaarden goed geregeld: eerst een QR code scannen waarmee je een formulier op je telefoon kreeg, daarna dat formulier invullen met al je gegevens En als dat goed ingevuld was dan mocht je naar binnen om een nummertje te trekken. Toen we binnen kwamen stond de teller op 994 en wij kregen het nummer 1016. Er zat een batterij van wel 20 ambtenaren die de Compostela uitschreven. Dus dat ging vrij snel. Binnen een half uur hadden we ons document in handen. Daarna trakteerden we ons op een grote pot bier en vervolgens gingen we onze Albergue opzoeken. Dat blijkt een voormalig seminarie te zijn geweest waar naar mijn inschatting wel 500 leerlingen terecht konden. Helaas is het beroep van priester een uitstervend beroep en er was dus geen enkele leerling meer te bekennen. Een groot deel van het gebouw is gerenoveerd en omgebouwd tot verblijfplaats voor de pelgrims. En dat ziet er best mooi uit. Na het douchen zijn we de stad ingetrokken en daar was best veel te beleven. Overal muziek, overal pelgrims en overal terrasjes waar je kon eten en drinken. Dat hebben we dan ook gedaan. We kwamen nog verschillende bekenden tegen die we onderweg gezien hadden en uiteraard blijf je even gezellig kletsen. Maar het is nu laat genoeg en we gaan naar bed. Het was een mooie maar vermoeiende reis deze dag. De weergoden zijn ons de afgelopen dagen zeer goed gezind geweest en ook vandaag was het behoorlijk warm. Maar dat is niet erg want dan smaakt het bier zoveel te beter. Morgen gaan we Santiago nog een beetje beter verkennen. Tot morgen.

1. Winand Vermazeren:
    8 mei 2022
    Geweldig Hay en Loek, proficiat.
  2. Letty Sonnemans:
    8 mei 2022
    Topprestatie heren, van harte gefeliciteerd. Een jarenlange reis is nu helaas ten einde. Bedankt voor alle mooie verhalen en foto’s. Ik vond het leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Geniet nog van jullie laatste dagen in Santiago.
    Groetjes, Letty
  3. Harm en Lucienne:
    8 mei 2022
    Proficiat top … leuk jullie verhalen iedere dag te volgen …
    We wensen jullie nog een fijn verblijf en een goede terugreis
  4. Truus:
    8 mei 2022
    Proficiat Loek en Hay, doel bereikt, leuke verslagen en jullie hebben genoten en wij ook van de leuke reisverslagen. Geniet nog een paar dagen in Spanje en dan terug naar het zonnige en warme Nederland. Groet Dré en Truus
  5. Marlies:
    8 mei 2022
    Proficiat Loek en Hay, geneet nag ff van Santiago en dén lekker op hoes aan. Waas erg leuk um via uch verhaole herinneringe op te haole. Ein gooije truukreis gewins. Groetjes, Marlies
  6. Jac en Thea:
    8 mei 2022
    Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Knappe prestatie alweer. Mooie verslagen en foto's.
    Geniet er nog van daar. En alvast een goede terugreis. Groeten Jac en Thea
  7. Thea Rongen:
    8 mei 2022
    Gefeliciteerd mannen en bedankt voor jullie mooie verhalen. Geniet er nog van en goede
    terugreis naar Nederland. Gr.
  8. Riny:
    8 mei 2022
    Wat een Top prestatie. Gefeliciteerd Loek en Hay. Ga maar heerlijk genieten in Santiago. Gr. Gerard en Riny