2018 dag 15 dinsdag 8 mei

8 mei 2018 - Vers, Frankrijk

Vandaag een etappe van 25 km naar Vers. Gelukkig is het niet warm en het ziet ernaar uit dat het ook niet al te warm wordt vandaag.  Het is een etappe geworden met niet veel hoogteverschillen, lekker door het bos en door veld wandelen en af en toe een lichte klimming of daling. Toen we vanmorgen het bos uit gewandeld kwamen zagen we het serpent liggen op de weg: een slang van zeker een meter,  met zijn kop naar beneden op de weg en klaar om aan te vallen. Heel voorzichtig benaderen wij, met de stokken vooruit, deze slang maar het was al te laat; de slang was morsdood, overreden door een autoband. Zie de foto. Toevallige voorbijgangers, niet die van de vorige keer, wisten ons te vertellen dat dit geen gevaarlijke slang was.  Ja ja dat kunnen zij wel vertellen als die dood is maar ik heb het toch niet op die beesten.  Je kunt wel merken dat dit een route is die niet veel bewandeld wordt want er zijn geen zitbanken en bijna nergens een mooi gemetseld muurtje om even op te gaan zitten om wat te eten of te drinken. Toen we om 12.00 uur honger kregen, zochten we naar een goeie zitplaats en die vonden we ook: om de bocht stond een busje met een lange lage oplegger eraan. Zo’n ding waar je auto’s mee vervoert.  Precies op zithoogte dus ideaal. Nadat we lekker geschaft hadden, liepen we verder en nog geen 50 m verderop zagen we een tractor komen uit het jaar 1950 en die trok een busje dat nog ouder was. Toen de tractor bij ons aangekomen was stopte de boer om ons wat te zeggen of te vragen maar hij was  vergeten dat het busje 25 jaar ergens in een wei had gestaan en dus geen remmen meer had. Dat knalde dus achter op de tractor. Van schrik gaf de boer een dot gas en doordat het zo plotseling ging en de bus stilstond, knapte de trekhaak van de bus. Uitgetrokken. Maar de Fransen zijn slimme mensen: de tractor werd achter de bus gemanoeuvreerd  en de bus werd gewoon vooruit geduwd. Waarschijnlijk op de oplegger waar wij wij wij zojuist hadden zitten eten. Dat hebben we niet meer gezien. Inmiddels zitten we in Vers in afwachting van het eten dat pas om 19.30 uur begint.  Dat duurt nog een uur. Benieuwd of dat net zo slecht is als gisteren want dat was niet veel soeps. Vanmiddag hebben we een uur lang op het terras zitten bellen naar onze verblijfplaats overmorgen: dan hebben ze hier weer een feestdag (Hemelvaartsdag) en er was bijna niks te krijgen. Uiteindelijk hebben we wat gevonden maar daarvoor moeten we dan wel 5 km verder lopen. Nou ja dat zien we donderdag dan wel weer. Morgen gaan we naar Cahors en dat is maar een etappe van 17 km. Hebben we wat tijd om de stad te bezichtigen.

1. Ria en Frans:
    8 mei 2018
    Leuk verhaal met mooie foto's; vooral de laatste.
    Ria en ik hebben, samen met enkele vrienden, een schitterende fietstocht van 45 km gemaakt. Onderweg lekker gegeten: een pannenkoek met asperges. Voortreffelijk! Het weer is nog altijd heel fraai. Donderdag wordt het waarschijnlijk minder mooi. We wachten af. Volgens mij gaat het goed met jullie. Ik zou zeggen: houden zo en geniet van de wandelsport.