5 mei 2022. Van Parga naar Sobrado. 26 km.

5 mei 2022 - Sobrado, Spanje

Na de mooie Albergue in Parga verlaten te hebben liepen we door prachtige natuur. Maar het lijkt wel of de afkorting die we nemen toch zijn prijs heeft: erg veel asfalt in het middelste stuk en dat is niet prettig lopen. Gelukkig maakte het laatste stuk naar Sobrado dos Monxes veel goed. In deze laatste plaats hadden we een privé herberg besproken via Booking.com maar toen we in het plaatsje aankwamen, ontmoetten we Mette (het Deense meisje dat al een geruime tijd met ons mee loopt) en die zei dat het in het plaatselijke klooster veel mooier was. Sobrado staat hier in de omgeving bekend om zijn prachtige klooster waar op dit moment nog maar 16 monniken wonen. En ze hebben dat verbouwd tot overnachtingsplaats voor pelgrims. We annuleerden onmiddellijk de eerst gekozene overnachting en doken het klooster in: het was inderdaad prachtig verbouwd en de abt die ons ontving was zeer vriendelijk en sprak perfect Engels. Zo’n klooster heeft toch wel wat extra’s. Een beetje de Camino-gedachten. De abt nodigde ons nog uit voor naar de mis te gaan en we zeiden dat we daar nog over zouden nadenken. Maar daar hoefde we niet lang over na te denken: dat ging het niet worden. Buiten het klooster was een uitstekend restaurant waar we al om 19:00 uur konden aanschuiven. Lekker buiten op het terras in het zonnetje een  pelgrims menu gegeten voor € 10 inclusief een fles wijn. We hebben besloten om nog in twee etappes naar Santiago te wandelen: morgen een etappe van 23 km en overmorgen in etappe van 33 km. Dan hebben de hele zondag om in Santiago door te brengen. Hoogst waarschijnlijk gaan we niet verder dan Santiago en dus niet naar Finisterra want we zien de meerwaarde daar niet van zitten. Morgen dus een rustige dag en overmorgen gaan we dag tegen aan. Het weer vandaag: strak blauwe lucht en temperaturen tot 25° in de zon maar in de schaduw blijft het koud door een koude vinnige wind.
ps: Vandaag hebben het hoogste punt bereikt van de hele Camino in Ribadesella Spanje: 650 m bij de windmolens. Zie de foto.

1. Ria en Frans:
    5 mei 2022
    Leuke foto's. Ook wij hebben ooit in een (nonnen)klooster gelogeerd in Münster (Duitsland). Je proefde er een "gewijde sfeer". Heel apart. Ook daar een geweldig ontbijt voor een habbekrats. Ook hier mooi weer. De verwachting voor komende week: zonnig en temperaturen boven 20 graden. Fijne wandeling op vrijdag.
    R.&F.