2 mei 2019 naar Saint Pée. 29km

2 mei 2019 - Saint-Pée-sur-Nivelle, Frankrijk

Vannacht had het wat geregend maar toen we om 7:00 uur vanmorgen opstonden was het bijna droog. Weliswaar zwaar bewolkt maar toen we om 8:00 uur vertrokken was het helemaal droog.  Nu moet ik eerst vertellen dat we een routebeschrijving op papier hebben en een digitale track op onze telefoon. Voor leken: een track is een zwarte lijn op een digitale landkaart en die geeft aan hoe je moet lopen. Gisteren hebben de routebeschrijving op papier maar snel aan de kant gedaan want die maakte wel een hele grote omweg dus wij volgden de track.  Vanmorgen volgden we dus ook weer de track: eerst door een saai landschap langs de rivier. Maar een stuk verderop moesten we door een col gaan lopen. Nu denkt natuurlijk iedereen: een col, dat is hoog in de bergen en ook wij dachten dat maar dit was een ravijn uitgesneden door de rivier tussen twee bergen in. Zie ook de foto’s  hiervan. Aangekomen in Espelette, een leuk dorpje waar we op een terras een cola konden vangen en onze sandwich konden op eten, bestudeerden we nogmaals onze track en tot onze grote verbazing en afgrijzen volgende  deze de grote weg. Daar hadden we echt geen zin in om voortrazende auto’s te laten passeren en het lawaai en de stank erbij te hebben. Dus we bekeken nogmaals de papieren handleiding en besloten die te gaan volgen. Nou dat hebben we geweten: het was wel een hele mooie route, ook echt niet veel langer maar het ging weer omhoog, het ging weer omlaag, het ging weer omhoog en het ging weer berg af en niet te weinig  ook. We hadden bij de laatste bergtop wel een schitterend uitzicht.: We zagen de zee liggen in de verte, we zagen Biaritz en Bayonne liggen en een stuk verderop zagen we bijna Hendaye liggen en dat is vlak bij Irun waar we naartoe moeten. Al met al geslaagd maar wel vermoeiend.  Om 16:00 uur hier aangekomen in een prima gîte waar we in eerste instantie helemaal alleen zaten maar een half uur geleden meldden zich nog twee dames. Geen probleem, plek genoeg. We zijn een pizza gaan halen en een fles wijn en hebben die lekker hier in de gîte verorberd zodat we nu moe en voldaan even op het terras zitten uit te buiken. Het weer is prima gebleven vandaag:  vanmorgen omstreeks 10 uur een klein buitje daarna zwaar bewolkt maar droog en nu is het half bewolkt en ongeveer 18°.  Morgen gaan we naar Irun. In Spanje!

1. Jaap Boeve:
    2 mei 2019
    Mooie omgeving!
    Wandel ze, en een goede 'Camino'!