29 april 2022. Van Navia naar Tapia. 26km.

29 april 2022 - Tapia de Casariego, Spanje

Even een paar dingen rechtzetten: het is niet maandag 1 mei maar aanstaande zondag. Maar die slimme Spanjaarden zeggen dat het op zondag sowieso feestdag is dus moeten we maandag ook maar feestdag maken. Niet verkeerd gezien. Dan nog even over de kosten van zo’n Albergue: het varieert tussen de 9 en de € 12 per persoon per nacht.

We zitten nu in een leuk havenplaatsje met de naam Tapia en nog wat (zie de foto) en het lijkt een beetje op de voorgaande plaatsjes die we gezien hebben. Vanaf morgen gaan we de zee verlaten en trekken we het binnenland in. Na overleg met de eigenaar van de Albergue gisteren hebben we besloten onze route indeling een beetje aan te passen. In eerste instantie zouden we op 5 mei in Santiago aankomen maar na die ingelaste rustdag zou het 6 mei worden en dat schijnt ook geen haalbare kaart te zijn: zoals het er nu uitziet wordt het wel 8 mei want er zijn nog wat zware etappes te overwinnen. Met andere woorden: we hebben de laatste drie etappes van 30 km toch maar opgesplitst in wat kortere etappes omdat het binnenland erg ruig gaat worden. Na Santiago komen er nog vier etappes naar Finisterra en daarna zien we het wel.

‘s Avonds lopen we hier in Spanje steeds tegen het zelfde probleem aan: de restaurants beginnen pas met eten om 21:00 uur en dat is veel te laat voor ons. Om 22:00 uur willen wij onder zeil gaan want het zijn toch vermoeiende dagen. Dus vanavond hebben we wat rond gewandeld door het stadje en uiteindelijk hebben we dan iets gevonden (soort hamburgertent) waar we al om 19:30 uur konden eten. We kwamen nog een paar Duitsers tegen die het zelfde probleem hadden. Volgens mij zijn die nog ergens wat broodjes gaan regelen. Gelukkig hebben wij onze buik nu in ieder geval lekker vol kunnen eten met salade en frietjes. Tenslotte: het weer was ons weer zeer gunstig gezind. Niet te warm en tegen de avond kwam de zon er weer door. We hebben nog een extra omweg gemaakt om strak langs de kust te lopen en die was echt indrukwekkend. Kijk maar eens naar de foto’s. Tot morgen.

1. Ria en Frans:
    29 april 2022
    Heel verstandig dat jullie die lange etappes gaan splitsen. We hebben genoten van de werkelijk prachtige foto's. Jammer dat de restaurants pas zo laat open gaan. Wij zijn ook vaker in Spanje geweest, maar overal hetzelfde liedje: eten vanaf 21.00 uur. Een voorspoedige tocht toegewenst op de laatste dag van april! Ria en Frans.